onsdag den 23. december 2009

juleeventyr

Så blev det den 24. december og jeg sidder i min højt elskede Peters sofa og spiser konfekt.

Det er som om at december er fløjet af sted uden at der er nogen der har informeret undertegnet om det. Min dejlige Anders er landet i familiens skød i Jylland og sneen daler..eller den er faktisk ved at smelte væk, det lyder bare knap så idyllisk!

Jeg havde en spøjs oplevelse her den anden dag. Dengang min bedstemor levede, sagde hun altid at på hendes fødselsdag, d.22. december, der vendte dét. Dét værende vejret. Fra d.22 december ville det begynde at blive lysere. Siden hun gik bort har jeg ikke rigtig tænkt over det med lyset og hvornår det hele vender. Så her d. 21 (dagen før min bedstemors fødselsdag, for jer der ikke har fattet den sammenhæng endnu), er jeg til julehygge hos en af mine bedste veninder sammen med hendes familie og min dejlige Steen. Min venindes farmor er med til denne julehygge. Vi sidder og snakker om vind og vejret, som jo, herhjemme, er fast kotume med folk man ikke rigtig kender. Pludselig siger denne spøjse farmor, mens hun kigger på mig:

"Ja, i morgen der vender det!"

Jeg blev skuda helt forbløffet..hehe Det var meget specielt for mig, at hun lige skulle sige det til mig, det var næsten som om, at det var en lille besked fra et højere sted om, at nu skulle jeg altså ikke glemme, at det snart vender. Jeg blev dybt rørt, og sendte også en tanke op til min bedstemor, om at besked er modtaget, og takkede for at hun lige mindede mig om det!

Jeg bliver, som tidligere nævnt, meget sentimental i denne juletid. Jeg tænker meget over mit liv, og på de mennesker der er i mit liv. Jeg tænker på dem der har været hos mig, dem der bare har valgt at gå videre i deres liv, og på dem der er taget af sted på en længere rejse, der gør at jeg ikke fysisk kan røre dem. Jeg savner rigtig meget, men jeg tilgiver samtidig også meget. Det er en dejlig fredfyldt balance mellem savn og håb.

Jeg tænker over året der er gået, og over hvad det nye år vil bringe af spændende udfordringer og nye vidunderlige ting og mennesker, jeg kan berige med mit skønne selskab;)

Denne jul har været fyldt med mange modstridende følelser for mig. Jeg har ikke haft nogen penge til at handle gaver til dem jeg elsker, jeg har ikke haft mulighed for at lave konfekt og spise julemad. Til gengæld har jeg haft mulighed for at komme ind til det, julen virkelig handler om. Jeg har fået chancen for at lukke alt det materialistiske ude og gå på opdagelse i hvad julen er for mig, ud over alle de dejlige ting, jeg elsker at forkæle mig selv og mine kære med.

Jeg har tænkt meget på Kristus fødsel, på jomfru Maria, der i denne tid lå i en lade og bragte et liv, et fantastisk liv ind i denne verden. Hvordan den ene kvinde ændrede vores opfattelse af mange ting, hvordan Gud gav hende muligheden for at sætte et liv i verden, der ville ændre mange ting hos mange mennesker.

Jeg tænker over hvor vidunderligt det er at have noget at tro på.

Vi køber gaver til hinanden for at symbolisere den røgelse, guld og myre de 3 vise mænd havde med til det lille Jesus barn, vi klæder os fint på for at ære Jesus fødsel, vi danser rundet om træet på grund af en eller anden tysk tradition..ja det ved jeg sku ikke lige hvorfor..men det gør vi hvertfald..hehe Det er ikke fordi jeg på nogen måde skal gå hen og blive helt religiøs, jeg har bare haft brug for at give julen en anden mening for mig, end at løbe febrilsk rundt i et center fordi jeg ikke kan finde den rigtige rødkål. Jeg havde brug for at julen kom tilbage til start. At den handlede om mig, de mennesker jeg elsker, den vidunderlige højtid vi fejrer og den specielle og unikke lille dreng, der kom til verden i denne tid.

Jeg ville ikke bytte mit liv væk for noget andet. Jeg kan få tåre i øjnene, når jeg tænker på min familie, min rigtige familie. Jeg kan blive så vred, når jeg tænker på deres familie, der ikke kan finde ud af at behandle dem efter fortjeneste, men det gør mig blot endnu mere motiveret til at elske dem så højt jeg overhovedet kan, og vise dem at de er det hele værd, og mere til!

Så på trods af manglende materie, ville jeg ikke bytte min jul væk, den har været og er præcis som den skal være, fyldt med dyrebare lysende væsener, der gør mit liv til et juleeventyr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar