mandag den 13. september 2010

et undskyld..eller?

Jeg så Mick Øgendahls undskyld her den anden dag, og fandt mig selv blive inspireret. Jeg ved ikke om det gør noget bedre, eller om der er nogen der kan bruge det til noget. Jeg har intet behov for at være en omvandrende undskyldning for mig selv, men jeg har brug for at sige undskyld til de mennekser jeg mener jeg skylder en undskyldning. Det er ikke noget jeg har tænkt mig at gøre her, for det er en kende for personligt for mig, og jeg ved ikke om det bliver lige nu, men nu er det hvertfald i mine tanker, og mon ikke det bliver til noget inden længe.

Der lægger rigtig meget i ordet undskyld for mig. Der er mange mennesker, der ikke tager undskyld for særlig meget, ordet i sig selv, syntes jeg er blevet nedværdiget utrolig meget. For i virkeligheden er, undskyld, jo et stort ord. Det har en stor betydning. Det betyder at den person der siger det til dig angre, og har det dårligt over det han eller hun undskylder for. Det er hvertfald hvad det betyder for mig.

"undskyld, ja det kan du sagtens sige - hvad med at lade være med at gøre noget du skal sige undskyld for!"

de ord er skam også kommet ud af min mund, det er det der kommer op, når jeg er såret og føler mig uretfærdigt behandlet. Men i virkeligheden viser det jo et stort commitment fra den person der kommer med undskyldningen.

Det der kan være svært, er at tillade sig selv at tage imod undskyldningen, for når vi, som menneseker gør det, så er vi sårbare, så lægger vi vores våben og tilgiver, og det er i min verden noget af det sværeste. Det kan være meget energifyldt at være vred og føle sig pisset på. Det er noget vi hele tiden kan bygge videre på, og få det endnu dårligere over. Men det øjeblik vi vælger at tilgive et andet menneske, så sætter vi både os selv og den anden fri, og det mine damer og herre, det er guddommelighed i sin reneste form. Når vi tager et bevist valg om at gøre det, der er bedst for os selv og for et andet menneske, så er vi højt oppe i energierne. Når vi hæver os selv op over, skyld, skam, frygt og had, og vælger at tro på det gode i os selv og andre.

Kærlighed folkens..det er det, det handler om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar